KUHMOISTEN KULTTUURIYHDISTYS RY

TOIMINTAKERTOMUS 2023

Yleistä

Vuosi 2023 oli Kuhmoisten Kulttuuriyhdistyksen 43. toimintavuosi. Yhdistys pyrki sääntöjensä mukaisesti edistämään kulttuuri- ja taidetoimintaa Kuhmoisissa.

Toimintavuoden ohjelma koostui sekä perinteisistä että uusista tapahtumista. Vuoden lopussa jäsenrekisterissä oli 201 nimeä, joista maksaneita henkilöjäseniä oli 86, yksi yhteisöjäsen ja yksi yritysjäsen.

Hallinto

1. Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 23.4.2023 klo 13 Nesteen huoltoaseman kokoustilassa, Toritie 64. Kokouksen puheenjohtajana toimi Mikko Sinko ja sihteerinä Liisa Peake. Kokouksessa vahvistettiin v. 2022 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2023.  Hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus. Jäsenmaksut pidettiin ennallaan: henkilöjäsenmaksu 15 €, yhdistysjäsenmaksu 50 € ja yritysjäsenmaksu 100 €.

Hallituksen puheenjohtajaksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle valittiin Ari Kajander. Väistyvä puheenjohtaja Risto Ojala kukitettiin ja häntä kiitettiin useita vuosia jatkuneesta työstä Kulttuuriyhdistyksen puheenjohtajana. Muiksi hallituksen jäseniksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle valittiin Janus Hanski, Tuula Kindberg (uusi), Markus Koskinen, Liisa Peake (uusi) ja Liisa Rytkönen-Kontturi.

Toiminnantarkastajaksi valittiin Kari Paajanen ja varatoiminnantarkastajaksi Veikko Mattila.

Vuosikokoukseen osallistui kahdeksan yhdistyksen jäsentä.

1. Hallituksen kokoukset

Hallitus kokoontui kaikkiaan kolme kertaa: heti vuosikokouksen jälkeen 23.4. järjestäytymiskokoukseen, jossa yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Liisa Rytkönen-Kontturi ja sihteeri- rahastonhoitajaksi Liisa Peake, sekä 7.6. ja 7.10. Kokouspaikkoina oli kirjaston alakerran kokoustila.

Tapahtumat

10.6.2023 osallistuttiin Kuhmoisten yrittäjien Kiepsaus -tapahtumaan Kuhmoisten torilla ja Kuhmolassa.  Eri yhdistysten toimintoja esittelevässä Järjestötuvassa Kuhmolan alakerrassa yhdistyksellä oli oma esittelypöytä.  Kaupaksi kävivät mm. Kuhmoinen kuhtuu -logomukit ja -teepaidat. Yhdistyksen ohjelmalehtisiä ja liittymiskaavakkeita jaettiin kohtalaisesti.

18.6.2023 osallistuttiin Kirkkopyhä -tapahtumaan kukitetussa Kuhmoisten kirkossa. Yhdistyksen puheenjohtaja A. Kajander laulatti yleisöä ja juonsi kansanlaulumessun ja kirkkokahvitilaisuuden. Tapahtuman muut yhteistyökumppanit olivat seurakunta sekä yhdistykset Kuhmoisten Seniorit, Kuhmoisten Pelimannit ja Kuhmoisten Vapaa-ajanasukkaat.

28.6.2023 järjestettiin Nostalgiakonsertti Päijännekodilla. Esiintyjänä oli hallituksen jäsen, muusikko Janus Hanski. Tilaisuuteen osallistui talon asukkaita ja henkilökuntaa sekä ulkopuolisia, yht. n. 30 henkeä.

3.7.2023 Historiapiiri Kissakulman torpalla. Yhteistyössä Kissakulman nuorisoseuran kanssa.

8.7.2023 yhdistys osallistui Kuhmoinen kuhtuu: We Are One -festivaaliin mm. tiedottamalla tapahtumasta kanavillaan ja värväämällä vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin. Hallituksen jäsen Markus Koskinen toimi vapaaehtoisena kaksipäiväisen festivaalin avustajana.

6.8.2023 järjestettiin yhteislaulutilaisuus Kalholanniemessä Kuhmoisten pelimannien säestyksellä. Yhdistyksen puheenjohtaja toimi tilaisuuden juontajana ja laulattajana.

29.11.-30.12.2023 osallistuminen kuusenkoristeluun. Kuhmoisten Kulttuuriyhdistys kutsuttiin mukaan Kuhmoisten Seniorit ry:n organisoimaan joulukuusen koristelukisaan, jossa neljä yhteisöä koristeli kukin oman joulukuusensa. Yhdistyksen kuusen koristelivat yhdistyksen jäsenet Liisa Peake ja Arja Honkanen. Kisan voittajaksi äänestettiin Kuhmoisten Nesteen koristelema kuusi. Kisa toteutettiin entiseen tapaan Osuuskunta Kuhmoisten Kädentaitajien ja Kuhmoisten S-marketin kanssa.

Edustus, muistamiset

27.7.2023 puheenjohtaja osallistui Kopolan kannatusyhdistyksen 40-vuotisjuhliin esittäen onnittelut kannatusyhdistykselle. Kannustusstipendejä jaettiin Kuhmoisten yhtenäiskoulun ja Jämsän Jokilaakson musiikkiopiston oppilaille yht. n.  200 € arvosta.

Yhdistyskentän uudistushanke - Kuhmoinen-Seura

Vuoden 2023 keväällä heitettiin ilmaan idea Kuhmoisten Kotiseutu-, Kulttuuri- ja Vapaa-ajanasukasyhdistyksen yhdistymisestä Kuhmoinen -Seuraksi. Ajatuksena oli poistaa yhdistysten toimintojen päällekkäisyyksiä ja vapauttaa hallintobyrokratian vaatimia resursseja varsinaisen toiminnan hyväksi. Tässä mallissa fuusiokumppaneiden perustoiminnot jatkuisivat Kuhmoinen Seurassa kulttuuri-, kotiseutu- ja kausiasukkaiden jaostoina.

Ideasta käytiin ajatustenvaihtoa ja pidettiin useita kokouksia osapuolten kesken eri kokoonpanoissa. Myös kunnan virkamiesjohtoa informoitiin hankkeesta. Yhdistymisidea ei lopulta toteutunut. Prosessista seurasi kuitenkin positiivista. Kuhmoisten kirjasto kutsui yhdistysten edustajia v. 2024 alkupuolella yhteiseen palaveriin, jossa päätettiin luoda yhdistysten järjestämien tilaisuuksien vuosikello päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Tiedotustoiminta

Yhdistyksen omien kotisivujen lisäksi tapahtumista tiedotettiin kunnan kotisivuilla ja Kuhmoisten Sanomien Seura -palstalla ja kesänumerossa. Kuhmoinen palvelee -lehdessä oli yhdistyksen mainos yhteystietoineen. Konserttimainoksia oli kirjastossa, liikkeissä ja ravintolassa. Tapahtumien yleisömenestys oli hyvä siitäkin huolimatta, että varsinkin lehtimainontaa supistettiin huomattavasti. Tapahtumien esitteet laadittiin itse. Jäsenmaksulaskun ohessa jäsenet saivat puheenjohtajan tervehdyksen sekä tulevan kauden ohjelmaesitteen.

Talous

Yhdistyksen tilinpäätös näyttää 421,56 € alijäämää. Kunnalta saatiin avustusta 1 400 € toimintaan. Hankinta: liikuteltava äänentoistolaite yhdessä Seniorien kanssa, 230 € (50%).

Kuhmoisissa 16.3.2024                                                 Liisa Peake, sihteeri- rahastonhoitaja